Anti/Infekt Terminal 2056


Konverze nákladového nádraží na Žižkově


Tato „fantasmagorická“ vize vděčí za svůj vznik dvěma událostem:
1/ na podzim roku 2005 proběhla českými médii vlna spekulací o šíření epidemie ptačí chřipky. Onen čas to bylo mediální téma číslo jedna. V tisku vycházelo ohledně tohoto problému několik článků denně. Televize nám předkládala další a další zprávy, komentáře a reportáže,… Zdálo se, že tato vlna přerůstá v hysterii. Pro uklidnění mě samotného jsem se rozhodl ukázat architektonickou vizí - projektem možnost, jak se s tímto problémem může lidstvo vypořádat. Utopická a nadnesená forma byla zvolena úmyslně, abych tuto vlnu hysterie zmírnil.
2/ v téže době jsem se dověděl o plánované demolici nákladového nádraží Žižkov. Předtím jsem několikrát areál navštívil a slíbil jsem sám sobě, že vypracuji projekt revitalizace nádraží jako „protest“ proti jeho demolici.
Tyto dvě události vyústily v tuto vizi. Splnil jsem obě předsevzetí – vypořádat se s obavou před epidemií, do které nás vtáhla média, po svém, a na druhé straně vzdát hold fantastické struktuře Nákladového nádraží. *)


Tento projekt se smiřuje s faktem, že jedinou obranou proti budoucímu šíření epidemií nebudou ani zázračné léky, ani spásné vakcíny, ale staletími ověřená metoda karantény (tzn. dočasná izolace jedince po dobu „inkubační doby“). A tak největším úkolem pro budoucnost bude odpovědět na otázku, jak efektivně a důsledně dbát o izolaci osob po příjezdu z rizikových oblastí.

Přenesme se tedy do nedaleké budoucnosti – do roku 2056. Světem zmítá jedna pandemická vlna za druhou. Jenom na smrtící epidemii Ptačí chřipky doplatilo přes 1,5mil. lidí všech ras, národností a vyznání. Epidemie si nevybírala, i v Evropě způsobila smrt 200tis. obyvatelům.
Amerika se izolovala. Bylo zrušeno jakékoli dopravní spojení s tímto kontinentem…

Ze všech možných variant a způsobů přepravy cestujících z jedné pandemické oblasti (území, v kterém hrozí nákaza jakékoli infekční nemoci) do druhé a jejich následného umístění do karantény (izolovaných prostor), se vykrystalizoval zcela ojedinělý systém dopravy a izolace cestujících. Je vymyšlena, zkonstruována (2053) a patentována (2054) mobilní A-I_buňka.

A-I _buňka je jednomístný jednostopý dopravní prostředek, který je zároveň izolovaným prostorem. Tím, že se cestující v izolovaném prostoru nachází po celou dobu své cesty, se tento čas započítává do celkové karanténní doby. To má význam zejména pro cestující přejíždějící přes více pandemických oblastí. Jednak jsou v tranzitní oblasti izolováni od možné tamnější nákazy, jednak se mohou v dané oblasti jako součást buňky volně pohybovat...

mobilní A-I_buňka























S novým způsobem cestování, po jehož dobu je cestující v izolaci a tím si zkracuje dobu karantény v cíli, se mění systémy dálkové dopravy, nabízených služeb, vzniká nová typologie, A-I_TERMINÁLY.

A-I _terminály jsou vstupní brány do jednotlivých pandemických oblastí, jakýsi přístav, nádraží v kombinaci s karanténní stanicí. Cestující je nucen v A-I _terminálu setrvat do konce své karanténní lhůty. Pro jejich potřeby a maximální pohodlí je terminál na tento systém plně vybaven. Po ukončení karanténní lhůty, mohou cestující vzápětí volně a svobodně z terminálu vystoupit.

Projekt využívá zdevastovaného nákladového nádraží na Žižkově pro stavbu prvního A-I _terminálu v ČR. Ze zbylé stavební struktury se využil betonový skelet skladišť . Skelet se sestává z 8 identických jednotek v jižním křídle skladišť (respektive 6 jednotek v severním křídle). Jednotky jsou tvořeny rastrem 8x5 sloupů, členěných do 5 podlaží. Jsou mezi sebou odděleny komunikační věží s 4 výtahovými šachtami a schodištěm. Nástupiště, situované mezi oběma křídli skladišť je vybaveno 6 ocel. výtah. šachtami propojených pomocí lávek s komunikačními věžemi jednotlivých jednotek.

Pro nové využití – konverzi objektu na A-I _terminál se ze skeletu odstranily stropy takovým způsobem, že zbyla pouze jakási železobetonová mřížka tvořená sloupy a průvlaky. Ta slouží pro zavěšení mobilních izolačních jednotek všech typů. Dochovaný systém vertikálních výtah. šachet a horizontálních lávek se přeměnil pro provoz izolačních buněk po terminálu.


schéma práce se stávajícími konstrukcemi






Izolační „hotelová“ jednotka představuje dočasný izolovaný prostor s lepšími podmínkami pro obývání. Tyto jednotky jsou unifikované, na celém světě stejného antivirového a antibakteriálního bezpečnostního systému, vyráběné jedním výrobcem a provozované nemnoha nadnárodními společnostmi. Jsou k mání ve 3 velikostech. Velikost UNO je určena pro jednu osobu. Je vybavena „odpočívadlem“, hygienickým koutem a sedací soupravou. Ostatní zařízení jednotky je dáno standarty-počtem ***. Velikosti DUO, TRE, QUATTRO je násobkem jednotky UNO...
luxusní "hotelová" jednotka  velikosti DUO
  

Izolační BISTRO „COME-EAT-GO“ slouží jako rychlé stravovací zařízení na principu japonských Sushibarů. Vezmete místo, zvolíte si jídlo a to k Vám bude dopraveno na pojízdném pásu...  
bistro "COME-EAT-GO"



Ne všechny věci se dají koupit přes internet. Oblek musí padnout, parfém musíme očichat, náhrdelník se musí na krku blýskat, atd. Pro tyto situace je lepší navštívit izolovanou ZKUŠEBNU, kde se dá vše vyzkoušet, očichat a osahat...

zkušebna



Celý areál slouží pouze pro osoby čekající na vypršení karantény, setrvávajících v izolovaných buňkách či jednotkách. Po ukončení karanténní lhůty, mohou osoby vzápětí volně a svobodně vyjít z terminálu do města. Nejbližší stanice PID je zastávka tramvají č. 26 vzdálená 200m od areálu...




portfolio této fantasmagorické vize lze shlédnout zde!